کد خبر: 24217

هادی محمدی، کارشناس مسائل بین‌المللی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

ناکامی‌های عربستان در حال تکمیل است/ توافق استکهلم در نگاه بدبینانه یک توافق متوازن و با نگاه خوشبینانه به نفع انصارالله است

محمدی گفت: مجموعه وقایع اخیر درخصوص عربستان حاکی از تکمیل شدن ناکامی برای این کشور در سطح منطقه و فضای بین‌المللی است.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، هادی محمدی، کارشناس مسائل بین‌المللی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مذاکرات اخیر میان یمنی‌ها و ائتلاف ضدیمنی با محوریت عربستان را مورد بررسی قرار داد و ابعاد توافق شفاهی به‌دست‌آمده را تشریح کرد. وی در ابتدای این گفت‌وگو با بیان اینکه مجموعه‌ای از عوامل باعث شد عربستان با اکراه و تحت فشار افکار عمومی و همچنین فشار طرف‌های غربی در این مذاکرات شرکت کند، گفت: «ماجرای خاشقجی فشار بسیار زیادی بر آنها وارد کرد و حتی باعث شد مجلس سنای آمریکا مصوبه‌ای را علیه آنها تصویب کند. البته همین‌جا عرض کنم که همزمان با این مصوبه در مجلس سنای آمریکا، در مجلس نمایندگان این کشور هم مصوبه‌ای به جریان افتاد که تلاش می‌کند مانع قطع حمایت‌های آمریکا از عربستان سعودی شود، هرچند این فرآیند به خودی خود به معنای ایجاد اختلاف در آمریکا برای حمایت از عربستان سعودی است و باید منتظر تصمیمات آتی کاخ سفید ماند.»

محمدی از این‌رو توضیح داد که مجموعه وقایع اخیر درخصوص عربستان حاکی از تکمیل شدن ناکامی برای این کشور در سطح منطقه و فضای بین‌المللی است و تاکید کرد: «توافقات اخیر در مذاکرات استکهلم بخش‌های مهمی دارد مانند تخلیه ‌الحدیده، مساله تعز، ماجرای رساندن کمک‌های بشردوستانه، تشکیل گروه ناظر که باید از دو طرف تشکیل شود و چندین و چند مساله دیگر که احتمال می‌رود بخش مربوط به زندانیان و اسرای آن حداقل اجرا شود و در عین حال در مورد باقی مسائل هنوز معلوم نیست اتفاقی بیفتد.»

این کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به اینکه ضمانت اجرایی این توافقات مشخص نیست، چنانکه هنوز حتی امضا نشده است، اضافه کرد: «همه اینها مسائلی زمان‌بر است و این زمان است که مشخص می‌کند این توافقات در چه حد و حدودی اجرایی خواهد شد. ما باید در این بین این مساله را نیز مدنظر داشته باشیم که معمولا طرف‌های متجاوز از تاکتیک‌های متفاوتی استفاده می‌کنند و گاهی بیشتر برای استمزاج در این مدل از گفت‌وگو‌ها حضور می‌یابند. در بسیاری از مواقع طرف متجاوز اساسا به سمت اجرای توافقات نمی‌رود یا آن بخشی را که بیشترین سود را داشته باشد اجرا می‌کند. از طرفی باید به این مساله هم اشاره کرد که رسانه‌های عربی و غربی در این مدت در اخبار خود با لفظ پیروزی از نتایج این مذاکرات یاد کردند و این خود می‌تواند نشانه و امید کوچکی برای اجرای آن باشد، هرچند تضمینی واقعی نیست.»

وی در ادامه این گفت‌وگو و در پاسخ به سوالی درخصوص دستاوردهای سعودی از این مذاکرات گفت: «روز آخر آقای عادل الجبیر مجبور شد به استکهلم برود و همین توافقات شفاهی را رسما بپذیرد و تایید کند که این خود به نوعی ناکامی مهمی برای عربستان بود، چراکه سعودی به دنبال این بود که در این مذاکره به اهداف نظامی و جنگی برسد. در واقع آنها می‌خواستند الحدیده تخلیه شود و به صورت کامل در اختیار نیروهای منصور هادی قرار بگیرد و لذا به دنبال تحویل سلاح انصارالله بودند و خود این مساله به این معناست که سعودی‌ها در این مذاکرات به دنبال صلح نبودند و می‌خواستند حداکثر امتیاز را کسب کنند که خب، خواست حداکثری آنها تبدیل به امتیازی شد که در بدبینانه‌ترین شرایط تفسیری از یک توافق متوازن را برای انصارالله بیان می‌کند، ولی اگر خوشبینانه نگاه شود، می‌بینیم همان‌گونه که سران انصارالله بیان کرده‌اند، کفه ترازو به سمت آنها سنگینی می‌کند و برنده اصلی آنها هستند.»

محمدی در توضیح این نکته افزود: «ما شاهد بودیم اعضای تیم مذاکراتی انصارالله به صورت حرفه‌ای و مسلط مذاکره کردند و حتی توانستند نبض افکار عمومی را برای پشتیبانی خود در دست بگیرند و اجازه ندهند بازی عملیات روانی طرف مقابل به نتیجه برسد. البته باید این را هم در نظر داشت همان‌گونه که طرف مقابل در صحنه نظامی و جنگ ناجوانمردانه عمل می‌کند، در عرصه سیاست هم مانند ترامپ رفتار خواهد کرد و بعید نیست به‌کلی تعهدات خود و قول‌هایی را که بیان داشته، فراموش کند و آنها را اجرایی نسازد.»

  سعودی‌ها می‌خواستند از طریق گرسنه‌سازی مردم یمن را وادار به تسلیم کنند

هادی محمدی با اشاره به اینکه نباید به سادگی و بدون تحلیل لایه‌های مختلف این مذاکرات و وقایع سیاسی پیرامون نگریست، گفت: «باید همواره این گزاره را مدنظر داشت که ممکن است ورود به این مذاکرات تنها با یک هدف یعنی برای کسب یک فرصت یا زنگ استراحت برای متجاوزان صورت گرفته باشد تا ائتلاف ضدیمنی بتواند از این فرصت ایجادشده استفاده کند و با پروپاگاندای رسانه‌ای کمک‌های محدودی را نیز به دست یمنی‌ها برساند و خود را از زیر فشار افکار عمومی برهاند. اما خلاصه امر اینکه اگر این توافقات برای استراحت متجاوز باشد، باید بگوییم نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد، اما اگر توافقات در بخش الحدیده و توقف حملات انجام بگیرد، احتمالا درگیری‌ها به سمت مناطق دیگر خواهد رفت، چراکه نیروهای تخلیه‌شده به مناطق دیگر منتقل خواهند شد.»

وی در پایان با بیان اینکه سعودی‌ها می‌خواستند از طریق گرسنه‌سازی و محدودکردن امکانات از جمله امکانات بهداشتی، امکانات اقتصادی و معیشتی و... مردم یمن را وادار به تسلیم کنند، تاکید کرد: «امروز سعودی‌ها به این هدف اصلی در جنگ نظامی دست نیافته‌اند، ولی از طرفی با حصول این توافقات به خوبی می‌دانند که نیروی رزمنده یمنی اگر فقط اندکی غذا و امکانات بهداشتی داشته باشد، شرایط را برای متجاوزان بسیار سخت خواهد کرد. از این‌رو می‌توان این‌گونه این توافق را تحلیل کرد که حتی در صورت اجرای توافقات احتمالا امکانات زیادی به یمن منتقل نخواهد شد و سعودی‌ها تنها اجازه خواهند داد به میزانی محدود و برای استفاده در رسانه‌ها و تاثیر بر افکار عمومی کمک‌های بشردوستانه به خاک یمن منتقل شود. بنابراین نیاز به زمان داریم و باید ببینیم نوع اجرای این توافقات روی زمین چگونه خواهد بود. آخرالامر هم اینکه شاخص بهتر، نتیجه دور آینده مذاکرات در ژانویه خواهد بود. در آنجا بنا است که مسائل اقتصادی و برخی دیگر از مسائل امنیتی مطرح شود و اگر نتایج آنجا دوباره موافق میل انصارالله باشد، می‌توان گفت توازن در منطقه به ضرر عربستان سعودی برگشته است.»